tirsdag, oktober 24, 2006

lisa og madeleine tester: råtne egg, del I

alle har vel lurt på hvordan råtne egg egentlig ser ut og lukter - på innsiden. er de grønne? skifter eggehviten, eggeplomma eller begge deler farge? og hvor vondt lukter de egentlig?

lisa og madeleine tok i dag på seg oppdraget "råttent egg".

madeleine hadde ikke klart å spise mer enn fire egg før datostemplinga, og hadde derfor to igjen. vi tester ett egg.

du trenger:
- 1 egg
- 1 hammer
- 1 avis, gjerne aftenposten for ekstra tykkelse
- 2 plastposer, den andre for sikkerhets skyld.







(merk: madeleine har kjøpt egg fra frittgående høner. ja, dette gir henne bedre samvittighet.)

konklusjon: egg tåler å gå ti dager over datostempling i kjøleskap, dette egget kan ikke ha gått ut på dato. vi foretok luktetest og luktet ingenting mistenkelig.

videre planer for etterforskning: vi har tatt det siste egget ut av kjøleskapet, og skal vente en stund til - til 6.november. da foretar vi samme forsøk, for, som mottoet vårt sier; sannheten til folket!

vi mottar selvsagt flere forespørsler på forsøk. ikke minst er vi hjertelig takknemlige for lab-briller.

5 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

egg kan faktisk gå en mnd over utløpsdato. eggelagefolka må sette en viss utløpsdato på egg pga eu-regler, selv om eggene ikke blir dårlige.

hvorfor jeg vet dette, aner jeg ikke. :)

10:26 a.m.  
Blogger Annikken sa...

Jeg kan også bekrefte at egg kan gå en stund over dato. Det er virkelig noe for studenter! jeg kan også fortelle at de tåler å bli fryst ned og så bli tint opp - dette fant jeg ut da jeg vasket kjøkkenet for mormor og morfar, og klarte å sette ned gradene inni kjøleskapet ved en feil. Det hadde visstnok gått bra.

Nå drikker jeg på en melk som gikk ut for en uke siden. Den lukter ikke vondt enda, så jeg ser ingen grunn til å kaste den!

11:27 a.m.  
Blogger madeleine sa...

interessant. vi må kanskje skyve den neste eggknusinga frem til rett før jul, for å være sikker på å få råttent egg. jeg er klar for grønnfarge.

1:10 p.m.  
Anonymous Anonym sa...

du kan sjekke om egget er råttent slik: putt egget i et glass med vann. hvis det synker er det spiselig. hvis det flyter opp til overflaten er det råttent. da er det knusetid! følger spent med for å se hva som skjer da.... lykke til!

8:54 p.m.  
Anonymous Mira Nightrunner sa...

Da begynner jeg å bli usikker. Hva smaker råtne egg og hva er bivirkningene av å spise det?

11:55 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home