fredag, desember 01, 2006

ukens finske glose



i stedet for å jobbe med produktdesign og belysning i dag, så ble jeg sittende og styre med "ukas finske glose" som har vært mitt ansvar her i kollektivet. det har blitt noe forsømt, men jeg hadde store ambisjoner om å komme sterkt tilbake. men det gikk litt i dass da jeg bommet grundig på størrelser og printere. så da legger jeg det ut her. noe i alle fall. så kan andre som også har fritids og vil briefe med et par gullkorn i fylla pugge litt:

hölökön kölökön (uttales: høløkøn køløkøn) = bånnski
mutta minä en tiedä kuka sen isä on ( uttales: motta minæ en tiedæ koka sen isæ ån) = men jeg vet ikke hvem faren er, som forøvrig er en av kristins favoritter når min mor ringer
kolme joulupukkia retkellä (uttales: kålme jåolopokkia retkellæ) = tre julenisser på tur

mannen på bildet over er finlands forrige president, martti ahtisaari (som her henger med domkirken i helsingfors, sibeliusmoumentet, saimaa og et par snasne karelske pirogere). en kar jeg hilste på da jeg var 9. og da lillebror forstod at han ikke ville bli valgt til finlands neste president ved å håndhilse på ahtisaari (han syntes det var en ganske så stor byrde for en på åtte å plutselig bli finlands president), så var han ganske fornøyd han også. dagens president, tarja halonen, er gift med en rar mann. har jeg hørt. og vi er visst ikke i slekt med finlands statsminister. men i stedet med en i leningrad cowboys. spennende. så sånn er det å være finsk.